torsdag 22 april 2010

fem frågor till Kerstin Sarvimäki





Beskriv ditt material eller/och uttryck?
Jag jobbar just nu i porslinslera för vithetens skull. Kan ge ett fint och sprött uttryck om man inte bränner upp den så högt.

Varför har du valt det materialet?
Till mina hus och båtar eftersträvar jag det vita spröda och med lite molochite får den en torr och lite grynig yta.
Till koppar och annat blir det ju ett vitt och ganska starkt gods.

Hur länge har du varit med i Sintra?
Jag har varit med i Sintra hur länge som helst. Från början faktiskt.

Vad gör du på Sintra?
Jag är ordförande.

Varför är du med i Sintra?
Ja, varför är jag med? Jag kan nog inte sluta. Jag trivs med Sintra. Det är ett bra sätt att nå ut med sina saker och det är trevligt med kollegor.

Om mina hus:
Jag har mina drömmar som utgångspunkt. Och jag kavlar, skär ut och bygger ihop. Så skär jag ut alla små fönster med en liten vass kniv. Pilligt och tålamodsprövande. Som så mycket som har med lera att göra. Envetenhet och tålamod.
Båtarna i bakgrunden på den ena bilden har samma utgångspunkt och samma förfarande fast är oändligt mycket mer tidskrävande.
Bilderna är från i somras.

1 kommentar:

  1. så fint att se hur du jobbar,gillar dina båtar!!
    hälsar Christina

    SvaraRadera