onsdag 7 april 2010

Karin Nathorst Windahl


sintra

presenterar

keramiker

KARIN NATHORST-WINDAHL

10 april - 4 maj 2010

”Det är nu tio år sedan jag ställde ut på Sintra Galleri, då 1999 visade jag en installation med bla jätterosor.

Under dessa förflutna tio år har jag kommit att arbeta mer och mer med traditionellt bruksgods.

Så inför denna separatutställning har jag valt att fördjupa mig i, och utmana mig själv med att göra i min

mening ett av de mest invecklade keramiska bruksföremålen, tekannan.

Tekannan är enligt mig ett vardagsföremål som du får ett personligt förhållande till. Du använder den varje

dag och den kan följa dig länge. Att tillverka en tekanna är tekniskt komplicerat, pip, lock och hänkel

skall harmoniera med kroppen/kärlet och bilda en skön helhet. Den består av lika delar funktion, färg och

form.

Det senaste halvåret har jag gjort ett hundratal tekannor, på min utställning visar jag ungefär hälften av

dessa. Alla är drejade och glaserade i reducerande atmosfär. Detta för att få fram speciella färger såsom

oxblodsrött, tenmoku, celadon…..

Inspiration till min kannor hämtar jag från asiatiskt porslin, Stig Lindberg, mexikanska broderier och min

blomsterrabatt” Karin Nathorst-Windahl


Karin Nathorst-Windahl är utbildad på Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg och har sedan

sin examen 1996 arbetat med keramik i sin ateljé i stadsdelen Majorna i Göteborg.


bjuder på te kl 12-14 på vernissagedagen” och det kommer att vara live musik

med kontrabas Och munspel under dagen!



http://www.sintra.o.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar