torsdag 6 maj 2010

Elin Tollbom svarar på mina frågor



Beskriv ditt material eller/och uttryck

Mestadels arbetar jag med blåst glas, ibland även med gjutet. Jag arbetar i gränslandet mellan bruks- och konstföremål. Jag tenderar ofta att arbeta med för mig manliga former och symboler. Idén med ”Dressed Up”, ”Zip Up” och ”Button Up” började som en ordlek och kombinerades med min längtan att vilja klippa i det varma glaset och förstöra en perfekt form. Jag tycker om att personifiera formerna, klä ut dem, låta glaset spela roller, bli varelser. Behöver de rekvisita ger jag dem kläder och smycken.


Varför har du valt det materialet?

Egentligen tror jag att jag lika gärna kunde ha arbetat med något annat material eller med en annan konstform. Jag har hållit på med allt från bild, keramik, dans, film och teater. Skapandet är viktigast. Att jag valde just glas känns lika mycket en slump som ett kall. När jag mötte glaset för första gången uppstod magi och jag blev blixtförälskad! Det är den mest dramatiska kärleksrelation jag varit i. Det är ett snabbt material där vad som helst kan hända under bråkdelen av en sekund. Härligt, läskigt och alldeles underbart! Precis som när jag åker skidor eller klättrar. Ibland är det på håret att det går. Man jagar den perfekta känslan och då och då infinner den sig. När jag blåst färdigt ett rosa tårtfat, då svävar jag som på moln i flera dagar!

Hur länge har du varit medlem i Sintra?

Jag har varit medlem sedan oktober 2008.

Vad gör du på Sintra? Är du med i någon grupp eller har du någon särskild roll?

Jag är med i PR-gruppen.

Varför är du med i Sintra?

För att finnas i ett sammanhang, få arbetskamrater och för att nå ut med mina arbeten. Det är jättekul att träffa kunderna i butiken och se vart sakerna tar vägen. Skönt att veta att de får ett bra hem. Ibland undrar jag hur sakerna har det. Ställde den där kvinnan den gröna vasen på hyllan som hon beskrev? Den svartvita pjäsen i ungdomlig stil som den underbara gamla damen köpte, den hon ”bara måste ha!”. Har det fått en plats i det där fönstret med de andra glasföremålen hon sparat genom livet tillsammans med sin bortgångne man? De hade nog ett fint liv tillsammans. Sådant funderar jag på innan jag somnar.

Egen hemsida eller blogg?

www.elintollbom.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar