måndag 10 maj 2010

HAITI CHERIE av Vilma Velasquez





HAITI CHERIE

Utställningen Haiti Cherie är resultatet av en lång resa. Jag åkte till Haiti i december 2009 för att få distans till mitt företags arbete och kunna reflektera över mitt formspråk och mitt skapande arbete, och som resultat skapa en smyckeutställning.

Jag är utbildad smyckekonstnär på HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. Efter min utbildning 2005 har jag ägnat mig åt att arbeta med design och tillverkning av egna smycken med produktion i Colombia och butik på Gotland. Smyckena säljes i mer än 40 butiker i Sverige, bland annat i butiken på National Museum i Stockholm

Min tanke med resan till Haiti var att först och främst att ta en paus under julhelgen och starta med utställningsarbetet i januari.

Jag var precis på väg till verkstaden när jordbävningen inträffade. Minnena är suddiga. Från att se själva rörelsen i jorden till att inse att situationen var så allvarlig. Död. Alla utsatta barn, alla skadade. All förstörelse.
Folk i chock tillstånd… sorg. Nyheterna blev bara värre och värre och jorden fortsatte att röra sig under några dagar…

Efter en månad blev det lite lugnare och jag började rensa verkstaden efter jordbävningens förstörelse.

Jag är och har varit en betraktare av händelser, av människors kraft for att överleva.
Jag har också varit en betraktare av skönhet, av starka färger, av vackra former.

Mitt arbete Haiti Cherie föds mellan mango och papayaträd. Mellan voodo musik, starka färger och vackra former. I ett land i en kaotisk situation. Min inspiration är detta lilla gröna land som andas så kraftigt och kämpar for att överleva och försvara sig, nu också mot naturens makt.

Smyckena är tillverkade av silvertråd i en egenutvecklad teknik, gamla små glaspärlor och ädelstenar. Den är färgrik, välgjord och vacker.


Vilma Velasquez

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar