torsdag 20 maj 2010

Stina Widén Samuelsson svarar på frågor.


Beskriv ditt material eller/och uttryck
Jag arbetar med lera.
Kombinerar att dreja bruksgods med att bygga större arbeten, gärna urnor.
Tycker om kontraster; lerans struktur kontra glasyr, klara färger kontra svart.
Varför har du valt det materialet?
Vet faktiskt inte riktigt. Gillar leran. Gick keramikkurs som tonåring, med andra ord för väldigt länge sedan..... 
Hade Herman Fogelin som lärare, han uppmuntrade och stöttade mig mycket. Kan nog säga att det var han som fick mig att våga ta steget att bli keramiker.

Hur länge har du varit medlem i Sintra?
Har varit med på Sintra sedan början av nittiotalet. Var med ett par år på Lerverk efter jag gått ut Konstindustriskolan (nuvarande HDK), men bytte till Sintra.

Vad gör du på Sintra? Är du med i någon grupp eller har du någon särskild roll?
Har gjort en massa på Sintra, varit sekreterare, kassör och jobbat med Pr. Är ledig från Sintra nu, men blev under ledigheten anställd, så jag jobbar i butiken två dagar per vecka. Sköter även då kontakt med utställare och press och håller lite ordning på allt och alla ;-)

Varför är du med i Sintra?
Det är så trevligt!

Vad gör du nu?
Jobbar till en utställning som jag skall ha på Sintra i september. 
Är just nu väldigt nervös över om/vad/hur detta skall bli.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar