tisdag 11 januari 2011

Välkomna på vernissage 15 Januari

2011 är ett Sintra-år, vi kommer i vårt galleri att visa konsthantverk av medlemmar som är med eller har slutat. Så det är med glädje vi på Sintra, som första utställare presenterar en av grundarna av Sintra!

Välkommen till UNDER YTAN
”Jag visar ett urval av keramik som jag framställde under åren 1982 – 1988. Det är skulptur, bruksföremål och smycken. En resa till Island och temat ”Under ytan” inspirerade mig då.
Materialet är av ...stengods med inslag av aluminiumplåt. I halsbanden finns också skinn, tagel, silvertråd och annan vit metall.

En tillbakablick
Efter att ha avslutat min utbildning till keramiker vid HDK i Göteborg 1982 skaffade jag mig en verkstad i min bostad i Kungälv. Jag blev medlem i gruppen ”Konst att bruka” som bestod av studiekamrater från HDK. Vi hade under åren 1983 -1986 utställningar med keramik och textil på museer och konsthallar runt om i västra och södra Sverige.
År 1984 var jag med och bildade konsthantverksgruppen SINTRA. Vi öppnade galleri och butik på Haga Nygatan 11 i Göteborg. Där var jag verksam fram till 1991 då jag slutade med keramiktillverkningen på grund av en arbetsskada. Jag övergick till måleri vilket jag fortfarande ägnar mig åt.
SINTRA flyttade så småningom till Landsvägsgatan 5 i Göteborg och nu gläder jag mig åt att knyta an igen genom att ställa ut där.” Inger Karlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar