torsdag 9 augusti 2012

Jag glömde mina vantar

Det första jag vill tipsa om är - JAG GLÖMDE MINA VANTAR


Om

Ett samarbete mellan konstnärsgruppen Kontra, Västtrafik och Röhsska museet. Projektet har som syfte att synliggöra smyckekonsten i Göteborg.
Beskrivning
Hösten 2011 bildades konstnärsgruppen Kontra av en grupp studenter och alumner på HDK – Högskolan för Design och Konsthantverk – med syfte att synliggöra smyckekonsten i Göteborg.

Nyligen startade Kontras första större projekt, ett samarbete mellan Kontra, Västtrafik och Röhsska museet, där 13 smyckekonstnärer har bjudits in att skapa smycken inspirerade av saker som barn har glömt på stadens spå
rvagnar. Projektet går under namnet ”Jag glömde mina vantar…”.

De inbjudna konstnärerna – samtliga utbildade vid HDK och verksamma i Göteborg – har blivit tilldelade varsitt föremål från Västtrafiks hittegodsavdelning och skall utifrån detta skapa ett verk var. Konstnärerna ges fria ramar att inspireras av de upphittade objekten, om det så må vara färg, form eller historia.

Projektet startades i maj och avslutas i och med Göteborgs Kulturkalas.
15 augusti är det dags för rullande vernissage. De färdiga verken visas då upp på stadens spårvagnar och hållplatser mellan 13.00 och 16.00.

De som missar vernissagen har möjlighet att beskåda verken på Röhsska museet, där de ställs ut 16–18 augusti. Utställningen avslutas under festliga former 18 augusti med en auktion där alla verk auktioneras ut och besökarna har möjlighet att bjuda hem ett unikt smycke. Samtliga intäkter från auktionen går oavkortat till BRIS – Barnens rätt i samhället. 


Läs mer på https://www.facebook.com/jagglomdeminavantar
eller http://kontrakonst.se/?page_id=17

Där presenteras alla medverkande. Några har varit med på Sintra eller haft utställning hos oss.
Detta projekt skall bli riktigt spännande att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar