onsdag 1 maj 2013

LENA OLSON 4 - 28 maj

På lördag 4 maj har Lena Olson vernissage på Sintra




TREASURE

Treasure är ett ord jag funderar mycket kring. En skatt kan vara så mycket, och personligen hittar jag min skönhet och utmaning i olika träbitar. 

Jag använder gärna ädelträ och dras till de vackra färgerna och vissa bitars alldeles egna inneboende skimmer. Å andra sidan kan jag lika gärna hitta en intressant gren på vägen till ateljén, som sätter igång någonting jag vill berätta och där det är en vinkel eller vridning som lockar. Min skattkammare är fylld av träbitar som varken är dyra eller värdefulla. För mig ligger värdet någon annanstans, i en omsorg och tid spenderat. Jag vill ta mig tid att se, för att kunna hålla kvar en känsla och försöka uttrycka det i mina smycken. Jag samlar intryck och former i naturen och landskapet jag rör mig i, men också i det levande, som i ett par spetsade öron på en häst, en hund i full fart eller en medpassagerares arm i tågsätet intill. 

Träet har under årens lopp blivit mer och mer bekant och tillåter mig för det mesta att arbeta fritt med mina former. Oväntade händelser och begränsningar som uppstår under resans gång är något jag helt enkelt förhåller mig till. De blir slutligen en del av verket och gör att det alltid finns en viss spänning, en nerv i min process när smycket sakta växer fram ur mina händer. Jag tycker om att tänka på mina föremål som egna unika varelser, en slags kroppar som hör samman med människan, att bäras, vidröras och omfamna eller omfamnas. 
/Lena Olson Göteborg 2013-04-15

V Ä L K O M M E N

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar